zaterdag 10 april 2010

Tegami Bachi - Review

Heldhaftige postbodes, enorme insecten, eeuwige nacht en geweren die schieten met stukjes hart. Die dingen vormen zo'n beetje de basis voor het eerste seizoen van de geanimeerde serie van de Shounen Jump-manga Tegami Bachi, ook wel bekend als Letter Bee.

De fictieve wereld Amberground, waar het altijd nacht is, is verdeeld in drie districten: De "hoofdstad" Akatsuki, waar de elite wonen, is altijd helder verlicht door een kunstmatige, door mensen gemaakte ster. In Yuusari, het volgende district, is deze ster te ver weg om het land echt goed te verlichten, waardoor het altijd schemerig is, hier woont de middenklasse. Het derde districht, Yodaka, is altijd gehuld in duisternis. De hoeveelheid licht die de dorpen daar bereikt is vergelijkbaar met maanlicht. Hier wonen de armste mensen van Amberground. De enorme insecten genaamd Gaichuu, die mensen aanvallen zodra ze een hart voelen maken het zelfstandig reizen binnen de districten levensgevaarlijk, en de grenzen tussen de districten oversteken is al helemaal onmogelijk zonder de daarvoor speciaal bestemde pas, en deze word niet zomaar aan iedereen verstrekt.

Gelukkig zijn er de Letter Bees, werknemers van de overheid die de onherbergzame landschappen, bewoond door Gaichuu trotseren om de mensen van Amberground met elkaar in contact te houden. Namelijk door het bezorgen van brieven. Gauche Suede is één van die Letter Bees, en op één van zijn missies bezorgt hij een eenzaam weesjongetje genaamd Lag Seeing als brief vanuit Yodaka bij zijn tante in Yuusari, zodat die voor hem kan zorgen. Lag is zeer onder de indruk van de jonge Letter Bee, en zweert bij hun afscheid dan ook dat hij later een Letter Bee zal worden, net als Gauche.

Vijf jaar later mag Lag dan eindelijk solliciteren om een Letter Bee te worden, maar net als hij is aangenomen doet hij een tragische ontdekking; Gauche Suede, zijn grote inspiratiebron om een Letter Bee te worden is spoorloos verdwenen, zonder zelfs maar zijn geliefde kleine zusje te vertellen waar hij heen ging. En hier begint het verhaal van Tegami Bachi pas echt. Lag zweert dat hij Gauche zal vinden en begint aan zijn leven als Letter Bee, en dan gebeurt er iets wat een hoop kijkers behoorlijk op de serie deed afknappen. Net op het moment dat de serie op zijn hoogtepunt lijkt, wordt alle mysterie ineens opzij geschoven en komt er een reeks fillers. De eerste paar zijn nog vermakelijk, maar na een paar filler afleveringen heb je het wel gehad en wil je verder met het verhaal, helemaal omdat het einde van de serie in zicht komt. Het uithoudingsvermogen van de kijkers wordt hier tot in het uiterste op de proef gestelt, maar wanneer de serie terug komt bij het eigenlijke verhaal schiet het niveau ook meteen weer omhoog en smul je weer van alle mysterieuze gebeurtenissen en wanneer de serie opnieuw een hoogtepunt bereikt is het ineens afgelopen en wordt je achtergelaten met een ontzettende cliffhanger, smekend om meer.

Het eerste wat opvalt aan Tegami Bachi zijn de unieke character designs en het kleurgebruik. Doordat het natuurlijk altijd nacht is en de kunstmatige ster alleen maar een wit, blauwachtig licht afgeeft is er heel veel gebruik gemaakt van paars en blauwtinten. Dit, in combinatie met de soundtrack, geeft de anime een apart, mysterieus en dromerige sfeer. De personages zijn heel gedetaileerd weergegeven, en allemaal met hun eigen uiteenlopende unieke karaktertrekjes, kwaliteiten en mindere kanten. Zo is Lag Seeing een behulpzaam, onschuldig, maar dapper jongetje. Hij is bijzonder gepassioneerd in zijn werk als Letter Bee en gaat tot het uiterste om de brieven te bezorgen. Ook is hij heel emotioneel en moet hij overal om huilen, wat in het begin een beetje irritant is, maar later echt een deel van hem blijkt te zijn.

Ook de andere personages, zoals de Letter Bees waar Lag mee werkt, zijn tot in de puntjes uitgewerkt, waardoor je erg met ze mee leeft. Hun achtergronden worden langzaam aan het licht gebracht door middel van flashbacks, die in der serie heel vaak voor komen. Veel van deze personages hebben in de 25 korte afleveringen echter nog niet de kans gehad om echt goed uit de verf te komen, maar ook dit draagt bij aan de mysterieuze sfeer, en ik ga ervan uit dat we in het volgende seizoen dan ook meer over deze personages te weten zullen komen.

Het is moeilijk te zeggen wat nu eigenlijk datgene is dat Tegami Bachi zo aantrekkelijk maakt. Is het de bizarre, maar zeer originele verhaallijn is, de unieke, zorgvuldig uitgewerkte, geheimzinnige, dromerige sfeer, of de grote verzameling sympathieke, maar toch veelal nog mysterieuze personages? Ik weet het niet, maar iets zorgde er gewoon voor dat ik na de eerste aflevering meteen verslaafd was, en na de volgdende paar afleveringen gewoon móest weten wat er met Gauche was gebeurd. Deze anime is een aanrader voor iedereen die wel eens wat anders wil, en een must-see for mysterie liefhebbers, want dat is iets dat deze bijzonder sfeervolle serie in overvloed heeft. En de fillers? Die kun je maar beter gewoon vergeten. ;)

1 opmerking:

1. Ik ben het volkomen eens met je! Na de eerste aflevering was ik al verslaafd aan Tegami Bachi, en nu ik het tweede seizoen REVERSE heb gezien, ben ik nog verslaafder geraakt. Ik vind deze serie ontzettend schattig en diepgaand. Geen enkele serie heeft mij ooit aan het huilen gemaakt. Tegami Bachi echter wel. Daarom raad ik aan al mijn anime-verslaafde vrienden aan om dit te kijken.

BeantwoordenVerwijderen